Woonplatform 2024: Samen werken aan begrijpelijke communicatie
Moeite met lezen en schrijven in Nederland
In Nederland hebben 2,5 miljoen mensen moeite met lezen en schrijven. “Het grootste gedeelte van deze mensen zijn NT1’ers,” vertelde Bep Huijbregtse van Stichting ABC Zeeland. “Zij zijn hier geboren, spreken vloeiend Nederlands en hebben vaak een gewone schoolopleiding gevolgd. Toch merken mensen om hen heen vaak niet dat zij laaggeletterd zijn.”
Voor Beveland Wonen is dit een belangrijk onderwerp. Marco van der Wel benadrukt:
"Ongeveer 12% van de inwoners in Zeeland heeft moeite met lezen en schrijven. Dit betekent dat waarschijnlijk een deel van onze huurders onze brieven niet goed begrijpt. Het is belangrijk dat we nadenken over hoe we onze communicatie kunnen verbeteren. Bijvoorbeeld door eenvoudigere teksten te schrijven met korte zinnen en makkelijke woorden. We werken ook samen met partners zoals de Bibliotheek Oosterschelde, die trainingen aanbieden.”
Een verhaal dat inspireert
Tijdens het Woonplatform deelde een ervaringsdeskundige, mevrouw Westrate, haar verhaal. Door moeite met lezen was ze afhankelijk van haar baas om formulieren in te vullen. Ze vond dit vervelend en besloot terug naar school te gaan. Het resultaat:
"Ik kan nu zelf papieren invullen en heb de hulp van mijn baas niet meer nodig. Dat geeft zoveel zelfvertrouwen! Inmiddels krijg ik zelfs de kans om achter de balie te werken. Daar ben ik enorm trots op."
Feedback op onze communicatie
Tijdens de bijeenkomst bespraken we samen voorbeelden van onze communicatie, zoals een brief over de jaarlijkse huuraanpassing. Ook werd een flyer over vochtproblemen besproken. De tips uit het Woonplatform zijn waardevol. We gaan hier mee aan de slag!
Wat is het Woonplatform?
Het Woonplatform is een jaarlijkse bijeenkomst van Beveland Wonen. Hier bespreken we een thema dat belangrijk is voor onze huurders. Met hun kennis en ervaringen kunnen we onze dienstverlening verbeteren.